Cognitieve gedragstherapie (CGt)

Cognitieve gedragstherapie (CGt) is een combinatie van twee vormen van psychotherapie: cognitieve therapie en gedragstherapie. Cognitieve gedragstherapie pakt het gedrag én de negatieve gedachten aan die de problemen in stand houden. CGt is onder meer effectief gebleken bij angsten, depressie, verslaving en eetstoornissen.

Meer informatie hoor je op het filmpje.

Schematherapie

“Maak je steeds dezelfde fouten in je leven, terwijl je je hebt voorgenomen om een volgende keer anders te reageren? Laat je gedrag hardnekkige patronen zien, die je niet kunt veranderen, ook al wil je dat heel graag? Merk je regelmatig dat je met je gezonde verstand best weet wat je zou moeten doen, maar dat je gevoel niet meewerkt en je een andere richting in duwt?” In deze gevallen kan schematherapie helpen! ”

Schematherapie is een vorm van psychotherapie die je helpt om de oorsprong van gedragspatronen te doorgronden en te veranderen. De invloed van ervaringen uit je jeugd op je patronen en dagelijkse leven wordt onderzocht.  Je leert jezelf zodanig te veranderen dat je je beter gaat voelen en beter voor jezelf kunt zorgen en opkomen. Je leert voelen wat je behoefte is en je leert op een gezondere manier daarvoor op te komen. Hierdoor veranderen niet alleen je gedrag, maar ook je gedachten en gevoelens. Schematherapie is een specifieke vormen van cognitieve gedragstherapie die vaak ingezet wordt bij persoonlijkheidsproblematiek en hardnekkige gedragspatronen die met de persoonlijkheid te maken hebben.    (Bron www.schematherapie.nl)

Voor schematherapie heeft U een S-GGZ-verwijzing van uw huisarts nodig.

Mindfulness based cognitieve therapie (MBCT)

Mindfulness based cognitieve therapie (MBCT) leert je vaardigheden om met je aandacht in het heden te blijven en te observeren wat er zich aan je voordoet aan gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen zonder dat je er naar gaat handelen en zonder dat je er over gaat oordelen. MBCT kan je niet leren door er alleen een boek over te lezen. Het is een therapievorm/ training die je leert door deze te ervaren en waarbij je in de training feedback krijgt op je ervaringen. Daardoor kan je uit je automatische reactiepatronen  komen en meer bewuste keuzes maken in je leven niet alleen voor jezelf maar ook naar anderen. Een ander woord voor mindfulnesstraining is aandachtgerichte training.

In het filmpje legt Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van mindfulness in de Westerse wereld uit wat hij onder Mindfulness verstaat.

Het kwaliteitskeurmerk van de Nederlandse Vereniging voor Mindfulness Based trainers Nederland staat hier naast afgebeeld. Ik ben lid level 1 van deze vereniging. Op basis van dit keurmerk vergoeden een aantal verzekeraars groepsmindfulnesstrainingen.

Individueel mindfulness traject:

Een individueel mindfulnesstraject behoort tot de mogelijkheden op de lokatie Amsterdam en Utrecht. U komt dan 6x om de mindfulnessbeoefening aan te leren en door te zetten. U krijgt feedback van mij op uw beoefening in de sessies en met U wordt besproken waar U tegen aan loopt in de beoefening van mindfulness tussen door. U krijgt huiswerk mee. Dit traject dient U zelf te bekostigen. Wilt U informatie en / of wilt U zich aanmelden voor een individueel mindfulnesstraject ? Vul dan zowel voor informatie als voor het aanmelden vrijblijvend het aanmeldformulier in en verzend dit. U krijgt dan z.s.m. bericht van mij.

Intensief VIP- mindfulnesstraject op een weekenddag:

Voor diegenen die intensief aan de slag willen met het leren beoefenen van mindfulness en doordeweeks te druk bezet zijn of dan geen mogelijkheden hebben is er nu een 1-daagse mindfulnesstraining op een weekenddag op een prachtige lokatie op de Veluwe. De weekenddag zal i.o.m. U vastgesteld worden. Deze intensieve training, waarbij alle aandacht gericht is op het privé leren beoefenen van de aandachtgerichte houding, start om 9.30 uur en eindigt om 17.00 uur. Tussendoor is er een lunch die in stilte en met aandacht zal worden genuttigd. Er zijn voldoende pauzemomenten. Dit traject dient U zelf te bekostigen. Wilt U informatie en / of wilt U zich aanmelden voor een intensief VIP- mindfulnesstraject op een weekenddag? Vul dan zowel voor informatie als voor het aanmelden vrijblijvend het aanmeldformulier in en verzend dit. U krijgt dan z.s.m. bericht van mij.

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Acceptance and Commitment Therapy (ACT): een experiëntele weg naar gedragsverandering .In ACT wordt mensen geleerd zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden, zoals hun eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals emoties en gedachten. Dit impliceert een acceptatiegerichte houding ten opzichte van deze emoties en gedachten. Kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.